2011. október 11., kedd

Ilyen volt - ilyen lett

Elkészültem egy újabb rajzzal (de még mindig nem azzal, amivel haladnom kellene, bár kicsit azzal is előrébb léptem). Ennek az az érdekessége, hogy kb. másfél évvel ezelőtt, amikor rajzolni kezdtem, egyszer már megpróbálkoztam ugyanezzel a képpel.

Before - After

A bal oldali kép tehát tavaly márciusban készült el, nem sokkal azután, hogy elvégeztem a jobb agyféltekés rajztanfolyamot és elkezdtem otthon gyakorolni. Az akkori tudásomnak megfelelően jól sikerült rajznak számított. Egyébként ez jó példa a nem túl szerencsés referenciaválasztásra is: ahogy a múltkori Linda Huber tanácsok között is szerepel, lehetőleg ne válasszunk szemből vakuzott fotót referenciának, mert túl laposnak fog tűnni, vagyis kevés lesz rajta a kontraszt. Itt ugyan a haj sötét volt, és akadt rajta néhány szépen csillanó rész, de az arc az eredetin is elég egyszínű, nincs rajta hangsúlyos vonás, és ez kissé kifejezéstelenné, unalmassá is teszi. A mostani rajzon az eredeti fotóhoz képest is szándékosan sötétebbre vettem a szemeket, szemöldököt és az ajkakat, hogy jobban kiemelkedjenek az arcból, nagyobb hangsúly legyen rajtuk, és kontrasztosabb legyen az egész. Annak ellenére, hogy a korábbi rajz A4-es lapra készült, a mostani pedig 10x15 cm-esre, vagyis jóval kisebb méretben dolgoztam, a részletek is jobban sikerültek - ez pedig főként annak köszönhető, hogy már tudom, mire kell odafigyelni pl. a szemek rajzolásánál, hogy kifejezőbbnek, élettelibbnek tűnjön. A haj sem az a krikszkraksz már, habár csak a fejtetőn vagyok nagyjából megelégedve vele, oldalt megint elkapkodtam. Az alját először meg akartam rajzolni tovább, aztán úgy döntöttem mégse, de a radír már nem szedte ki teljesen. Ez a puhább grafit hátránya (meg azé, hogy nem gondolkodom előre). :P


Mindenesetre ajánlom, hogy ha már rajzolsz egy ideje, akkor vedd elő egy régebbi rajzod és próbáld meg ugyanazt újra, így egyértelmű lesz, hogy mennyit fejlődtél.

8 megjegyzés:

  1. Érdekesek az ilyen régen és most rajzok. Nekem még nem volt kedvem egyik régebbi rajzomat sem újra lerajzolni.
    Már a régebbi rajzodon is nagyon pontosak az arányok és valóban nagyon jó rajz az átlaghoz képest, amiket hirdetéseken látni. Szinte csak a tónusozáson kellett javítanod. Szép, kifejező lett az arca a vakuzott fotó ellenére is.
    Nagyon tetszik a haja is és szerintem pont jó így, hogy a semmibe olvad a kép alján. Sok portrét láttam már, aminek az alját nem fejezik be élesen, hanem elmossák.:)

    VálaszTörlés
  2. Azért volt jó egy régi képet újrarajzolni, mert már ismerősek voltak a vonások. Jóval gyorsabban végeztem vele, mint egyébként szoktam, nem tűnődtem felette annyit.

    Egyre inkább azt veszem észre, hogy a grafitrajzoknál a kontraszt számít a legtöbbet. Lehet hogy ez ízlés kérdése is, de nekem mások rajzainál is az erős kontraszt tetszik a legjobban, sokkal kifejezőbb lesz tőle a rajz. Pont ez a bajom sok jobb agyféltekés művel is, amiket látok a honlapokon, galériákban, erre-arra: nagyon szűk a tónusskála, amit használnak. Nekem is erőfeszítésembe telt, hogy sötétítsek a rajzaimon és ne mossak el mindent, de most már tudatosan figyelek rá. Pl. most a hajon egyáltalán nem használtam elmosást semmivel. Ezenkívül már kevésbé görcsösen ragaszkodom az eredetihez: ha úgy gondolom hogy jó lenne a halántékon, szemhéjon stb. egy kicsit több árnyék, mint a fotón van, akkor beviszem.

    VálaszTörlés
  3. Ezzel én is pont így voltam. Nekem is kevés volt az a 3 tónus, amit a jobb agyféltekés módszerrel használtunk. Ezért kezdtem én is más módszerek után kutatni.
    Sokan írják, hogy merjük bátran használni a sötét tónusokat, hogy ne legyen "lapos" a rajz. Nekem is eltartott egy darabig, mire rá mertem nyomni a ceruzát.

    VálaszTörlés
  4. Nagyon ügyes vagy! Szép lett! Irhatnál arról is hogyan kell hajat rajzolni :) Érdekelne, jó lenne abban is a segítség :))

    VálaszTörlés
  5. szia,elkészültem egy portréval és látom,h valami nem stimmel,tudom...látom...
    de nem nagyon tudok már sokadjára javitani rajta,egy mert nincs kedvem kettö meg a cerka nyxoma ott marad,kiradirozhatlan,
    elküldhetném?vetnél rá egy pillantást,h mire figyeljek oda?
    köszönöm,

    VálaszTörlés
  6. szia,elkészültem egy portréval és látom,h valami nem stimmel,tudom...látom...
    de nem nagyon tudok már sokadjára javitani rajta,egy mert nincs kedvem kettö meg a cerka nyxoma ott marad,kiradirozhatlan,
    elküldhetném?vetnél rá egy pillantást,h mire figyeljek oda?
    köszönöm,

    VálaszTörlés
  7. szia,elkészültem egy portréval és látom,h valami nem stimmel,tudom...látom...
    de nem nagyon tudok már sokadjára javitani rajta,egy mert nincs kedvem kettö meg a cerka nyxoma ott marad,kiradirozhatlan,
    elküldhetném?vetnél rá egy pillantást,h mire figyeljek oda?
    köszönöm,

    VálaszTörlés
  8. szia,elkészültem egy portréval és látom,h valami nem stimmel,tudom...látom...
    de nem nagyon tudok már sokadjára javitani rajta,egy mert nincs kedvem kettö meg a cerka nyxoma ott marad,kiradirozhatlan,
    elküldhetném?vetnél rá egy pillantást,h mire figyeljek oda?
    köszönöm,

    VálaszTörlés