2011. február 1., kedd

A száj rajzolása

Az ajkak rajzolásáról több bejegyzés is lesz, ez most a Lee Hammond-féle alap, aztán következik külön egy kicsit részletesebb a női- és a férfi ajkakról, a fogakról és végül az arcszőrzetről, vagyis bajuszról, szakállról.


Hogy miért nevezem ezt most alapnak, az a két következő tutoriallal összehasonlítva látszik majd, amelyek jóval strukturáltabb ajkakat mutatnak. Ezen a képen a bal oldalon egy zárt férfiszájat láthatunk, a jobb oldalon egy mosolygó, fogakat is mutató nőit. Mivel ez elég jelentős eltérés, ezért külön fűzök hozzá magyarázatot.




Kezdjük a bal oldallal: az első lépés a szokásos, vagyis egy pontos vázlat az ajkak formájáról, a főbb árnyékok bejelölésével. Látszik, hogy a száj nem teljesen szemből van, néhány fokkal elfordul, ezért ha szabadkézzel rajzolsz, figyelj a rövidülésre. 

Második lépés a tónusok felvitele, kezdve a legsötétebbel. Amit tudni kell általában az ajkakról, hogy a felső rendszerint sötétebb az alsónál. Ez azért van, mert a felső ajak lefelé-befelé domborodik, míg az alsó kifelé, vagyis azon több fény csillan meg. Ez mindkét rajzon látható. Figyeld meg, ahogy a felső ajak árnyékot vet az alsóra, ezért a találkozásuknál az alsó is sötétebb, majd kifelé haladva világosodik, illetve a csúcsfény helye ebben a lépésben árnyalatlanul marad. Szintén tanulmányozd ezen a képen, és majd a saját referenciádon is azokat a kis vonásokat, ráncokat, amelyek a száj struktúráját adják. Képzeld el úgy ezeket a kis ráncokat, mint egy bemélyedést két magasabb rész között - hiszen végülis így is van -, és gondolj arra, hogy ami mélyebb, az sötétebb, ami magasabb, az világosabb. Tehát rögtön a ránc mellett ott van egy kis megcsillanó fény. Az alsó ajak maga is árnyékot vet a száj alatti területre, hogy milyet és mekkorát, az a száj teltségétől és az adott kép megvilágításától is függ. Egy teltebb, előreállóbb ajak alatt sötétebb árnyék van, főleg ha felülről érkezik a fény. Ha pedig vetett árnyékról van szó, akkor sosem feledkezhetünk el a visszavert fényről sem: ezt is láthatod az alsó ajaknál, de egy egészen kicsit megfigyelhető a felsőnél is.

Következik az elmosás: az általános szabályok itt is érvényesek, a sötétebb felől mosd el a tónust a világosabb felé, kövesd a formát. Az alsó ajkon megcsillanó fényre is vigyél egy kis grafitot a papírceruzával, mert az sem maradhat egy körberajzolt fehér folt. Ahonnan nagyon elhordtad a grafitot, és ezért kifakult, ott erősítsd vissza, ahányszor csak kell. 
A száj körüli területen is építsd fel a megfelelő tónust, itt a harmadik képen már az is látható, hogy a felső ajak felett szintén van egy kis fény: ezt, valamint a már felsorolt helyeken a csúcs- és visszavert fényeket gyurmaradírral alakítsd ki. Szakíts le a radírból egy darabot és formázz hegyet belőle, így egészen kis részeken is vissza tudod szedni a grafitot és szépen kialakulnak az árnyalatok. 

A jobb oldali, női szájnál a lépések ugyanazok, ezért csak az eltéréseket írom le: egy szélesen mosolygó, nevető szájnál a legtöbb kis ránc kisimul, ezért alig lesz látható, a felület sokkal simább lesz. Ezt megfigyelheted magadon is a tükörben. Ezenkívül nőknél gyakori, hogy rúzst vagy szájfényt viselnek, ami egyrészt megváltoztatja az ajkak természetes színét, másrészt több fényt ver vissza, jobban csillog, mint a natúr bőr, ezt is alaposan meg kell figyelni az adott referencián és követni a rajzon. 
Mivel a fogakról még külön is lesz szó, most csak arra hívnám fel a figyelmet, ahogy a szájsarkak felé haladva egyre kisebb szögben látjuk őket, és mivel befelé haladunk, egyre inkább árnyékban is lesznek, tehát egyre sötétebb tónusúak. A fog mindig kényes kérdés, nagyon precízen kell megrajzolni mind a formáját, mind a méretét, mert egy kis elcsúszás is rosszul hat. Ezenkívül sohasem szabad körberajzolni őket, mert az olyan, mintha rés lenne köztük. A legjobb, ha az ínyt és a fogak közti részt csak a papírceruzán maradt grafittal árnyaljuk, az kellőképpen "puha" vonalat hagy maga után.

4 megjegyzés:

  1. Szia!:) te pontosan milyen ceruzát használsz rajzoláshoz?:)

    ott járok hogy kezdem kinőni a kis sima fabercastell gripet(csak 2B,hb) 
    szeretnék beáldozni egy nagyobb összeget egy készletre néztem is már webpiacokon, pl faber castell 9000, 12 darabos.
    Szeretném kikérni tanácsod hogy milyet vegyek?:)

    VálaszTörlés
  2. A kedvencem a Staedtler Mars Lumograph, ebből van egy hatos készletem, amit az ebayről rendeltem (HB, 2B, 4B, 6B, 7B, 8B) és még néhány különálló darab, amiket egy Müller drogériában vettem. Sajnos ott az összes fokozatot nem tartják, csak 3-4 félét. A HB-t és az F-et használom a legtöbbet, aztán ahova kell, rámegyek a sötétebbekkel.
    Van egy készlet fekete Lyra ceruzám is, ezek is nagyon jók, nagyobb írószerboltokban lehet kapni szinte minden fokozatot. A rottringjaimban pedig Faber Castell hegy van (0.3, 0.5, 0.7). A Faber Castell 9000-et nem próbáltam még, de jó véleményeket olvastam róla. Gripem van nekem is, de ritkán használom, mert pl. a 2B jóval világosabb, mint a Lumograph vagy a Lyra 2B-je.

    VálaszTörlés
  3. Imádom a leírásaidat! Pár éve kezdtem el rajzolgatni, de nincs komoly eredményem, nem is igazán sikerülnek a rajzok, viszont némi segítséggel talán sikerül fejlődnöm valamennyire.
    A fogak rajzolása nekem mindig problémás volt, úgyhogy általában csukott szájú alakokat rajzoltam én is:) Talán most megtanulom hogy is kell reális szájat és fogakat rajzolni. Köszönöm a segítséget!

    VálaszTörlés
  4.  Fogat rajzolni tényleg nem könnyű, nagyon oda kell figyelni a pici elcsúszásokra is. Kisebb méretben épp ezért célszerűbb csukott szájas referenciát választani, nagyobban több hely van a kidolgozásra.
    Ha gyakorolsz, akár külön csak egyes testrészeken is, biztosan sikerült fejlődnöd. Mindig egy jó vázlat az alap,  akár négyzethálóval, akár méregetéssel vagy éppen másolópapírral sikerül elérned, az is jó. Főleg ha gyakorolsz, egyszerűbb másolni a referenciát, mert gyorsabb, kevesebb energiába kerül és épp ezért kisebb a teher is, hogy jaj mennyi időm és munkám ment kárba, ha elrontom. Van olyan másolópapír, ami radírozható (nem a kék indigó), vagy egyszerűen kinyomtatod a refképet, és a hátulját jó sűrűn besatírozod grafittal. Hozzáfogod a rajzpapírodhoz úgy, hogy a grafitos fele legyen alul, rögzíted hogy el ne csússzanak a lapok, aztán a fotón hegyes ceruzával vagy rottringgal áthúzod a főbb vonásokat. Ha elég grafit van alul, akkor a rajzpapírodra szépen átkerülnek a vonások.
    Remélem ez is segít valamennyit, de ha van kérdés, írj nyugodtan. :)

    VálaszTörlés