2011. január 17., hétfő

Elektromos (elemes) radírok

Már régóta vágytam elemes radírra, de akárhányszor a helyi művészellátó-hobbiboltban jártam, mindig azt a választ kaptam, hogy "szokott lenni, de most épp nincs". Ezt megelégelve a múlt héten az ebay-en keresztül rendeltem Angliából egy Derwent márkájú elektromos radírt, plusz egy 30 db-os pót-radírhegykészletet, ez így együtt, a légiposta költségét is beleszámítva kb. 2000 Ft volt.

Történt tehát mindez nagyjából egy hete, és mivel Angliából elég gyorsan ide szoktak érni a csomagok, tudtam, hogy a hét elejére már várható. Tegnap (vasárnap) viszont az Auchan írószer részlegén kószáltam, és meglepődve vettem észre az alsó sorban kétféle elemes radírt is. Korábban nem is kerestem ilyen helyen (sima írószerboltban igen, de ott nem volt), illetve nem is tudtam, hogy magyar gyártó is gyártja. Az egyik banán alakú volt, a másik kerek, és mindkettő a Fűzfői Papírmanufaktúra terméke. Az árukban nem egészen 100 Ft eltérés volt, én a banán alakút választottam, a másik túl kicsinek tűnt. 670 Ft volt, ha jól emlékszem, de legalábbis 700 alatt.

Ma, vagyis hétfőn pedig megérkezett a Derwent is, tehát most hirtelen már két elektromos radírom is van, de így legalább módom nyílik összehasonlítani őket.

Azt hiszem az egyértelmű, hogy melyik melyik, a satírozás 2B-s Progresso ceruzával készült, a beleradírozott minták közül a 4 bal oldalit a banánossal, a 3 jobb oldalit a Derwenttel követtem el.
Talán a nem túl jó minőségű kép ellenére is látszik, és meg is erősíthetem, hogy az eredményt tekintve igazából semmi különbség nincs köztük. Mindkettő szép tiszta nyomot hagyott. A képen nem látszik, de a próbát elvégeztem a legsötétebb ceruzámmal (Mars Lumograph 8B), és ott is egyformán teljesítettek, bár azt a grafitot már egyik se tudja tökéletesen visszaszedni, de így is jobban, mint bármely más radír, beleértve a gyurmaradírt és a blu-tacket is.

Tehát a velük elérhető eredmény ugyanaz, a súlyuk is nagyjából megegyezik, mindkettő 2 db AAA-s elemmel működik, ami egyiknél se tartozék, külön kell venni. A banánoshoz 3 plusz hegyet adnak, a Derwenthez 8-at. Ami praktikus, hogy a banánosnál ennek a plusz 3 hegynek az elemtartóban van a helye, vagyis ha a radír kéznél van, akkor a póthegy is, nem kell keresgélni, hogy vajon hova rakhattam el... :) Praktikusnak szánták a végén lévő gumis görgőt is, amivel a radírozás után maradt morzsalékot lehet felszedni a rajzról, csak az a baj vele, hogy ahogy továbbgörgeted, a grafitos morzsalék nyomot hagy. Ezt inkább nem fogom használni, és másnak is csak akkor ajánlom, ha a felszedés után nem görget tovább, hanem rögtön megtisztítja a görgőt.

Zajosság tekintetében a Derwent kerül ki győztesen, jóval halkabb a másiknál. Ami a másik nagy előnye, hogy a banános eléggé "húz", jobban ellen kell tartani neki, hogy arra radírozzon, amerre én akarom. Harmadik előny, hogy nekem a Derwent jobban kézreáll, a banános nem annyira kényelmes, de ennek lehet az is az oka, hogy balkezes vagyok. A banánost úgy tudom legkényelmesebben fogni, hogy a felső része felfelé néz a tenyeremből, és a hüvelykujjammal nyomom a gombot, a másikat ceruzaként lehet tartani, és közben a mutatóujjam van a gombon.

Összességében azt mondanám, hogy nem bántam meg egyik vásárlását sem, valószínűleg a Derwentet fogom többet használni a könnyebb kezelhetősége miatt, de ha nem rendeltem volna meg előre, beértem volna a banánossal is. Idővel biztosan meg lehet szokni a fogását, és ahogy említettem, a feladatot ugyanolyan szinten elvégzi, ráadásul olcsóbb és könnyebb beszerezni. Ez a kis játékszer nem nélkülözhetetlen rajzfelszerelés, de biztosan hasznosnak fog bizonyulni pl. a haj csúcsfényeinek kiemelésénél, vagy egyéb precíz radírozási feladatoknál.

2 megjegyzés:

  1. Üdv! Én is nemrég szereztem be egy Derwent elektromos radírt, kiváló szolgálatot tesz, praktikus egyszerű használni és a legfinomabb precíziós feladatokat is ellátja, mint pl. csúcsfények, nehezen javítható részek. Korábban sokat költöttem különböző típusú radírokra és egyik sem volt a legjobb. Egyszerűen elengedhetetlen számomra :) Mindenkinek csak ajánlani tudom ;) 
    Jó rajzolást mindenkinek!

    VálaszTörlés