2010. augusztus 2., hétfő

Összemosás gyakorlat 1.

Az összemosásos (angolul blending) technika lényege, hogy teljesen egyenletes átmenetet hozzunk létre a sötét és a világos tónus között. Ezt a sima átmenetet úgy lehet elérni, hogy mindig egy irányban, fel és le, kontrolláltan mozgatjuk a ceruzát. A sötét árnyalatnál erőteljesebben rányomhatjuk a ceruzát a papírra, majd ahogy haladunk a világosabb tónus felé, egyre lazábban mozgassuk a csuklót, végül már alig érintve a papírt. Ezzel a módszerrel egy kis részen előre haladunk, majd ismét vissza, kicsit előre, vissza és így tovább. A sötétebb részeken tehát többször végigmegyünk, így rétegezve a grafitot. Fontos, hogy egymáshoz nagyon közel legyenek a vonalak, illetve ne keresztezzék egymást. Ez akkor fordulhat elő, ha túl gyorsan végezzük a mozdulatot. Végül fogjuk a papírceruzát, és a sötéttől a világos felé haladva elkezdjük összemosni az árnyalatokat. Az eszközt egyáltalán nem kell erősen rányomni a papírra, könnyed mozdulatokkal épp annyi grafit tapad rá, amennyi szükséges.


A papírceruzát nem ugyanúgy kell tartani, ahogy a rendes ceruzát vagy egy tollat, vagyis nem a mutatóujj és a hüvelykujj között, mert akkor a hegyét lehetne csak használni, ami gyorsan elkopik. Ehelyett mintha marokra fognánk, a kisujj alatt támasszuk meg, és a papírhoz képest kis szögben tartva, az oldalával satírozzunk. Alább látható egy példa a rosszul és a jól kivitelezett összemosás között. Bár a szkennelés nem lett a legjobb, de azért látható, hogy ha a ceruzavonások nincsenek elég közel egymáshoz, nem tudjuk jól elmosni őket, és akkor is láthatóak maradnak, ha már átmentünk rajtuk a papírceruzával.

Rosszul kivitelezett összemosás

Jól kivitelezett összemosás

Talán kissé túl körülményesen írtam le, de szerencsére Lee Hammond saját oktatóvideójának előzetesén épp ez a gyakorlat szerepel, így pontosan láthatjátok, hogyan is kell elvégezni. Egyszerűnek, talán kicsit unalmasnak is tűnik a gyakorlat, de ez lesz minden árnyékolás alapja.



5 megjegyzés:

  1. Szia! 

    Azt szeretném megkérdezni, hogy szerinted mennyire tudok fejlődni, ha Lee Hammond könyvei alapján probálom elsajátítani a technikákat. Meg van két könyve, tetszenek is nagyon. Valamennyi érzékem van a rajzoláshoz (eddig leginkabb manga figurákat rajzoltam) de szeretnék a realisztikusabb rajzolásban fejlődni. 

    Árnyékolás meg állatok szőrének rajzolása..na ezek nekem nagyon nehezen mennek egyenlőre.  Szóval az érdekel, hogy  egy közepesnek mondható rajztudással rendelkező egyén a könyvek végére mondjuk mennyire fog tudni realisztikusan rajzolni utanna :)

    Bocsi hogy hosszu és ha butaságot kérdeztem, csak végre meg tudok kérdezni valakit aki ért is hozzá :)) 

    köszi szépen előre is a választ

    VálaszTörlés
  2. Amikor elkezdtem utánaolvasni a rajzolásnak a jobbagyféltekés tanfolyam után, nagyon sokan javasolták a Lee Hammond könyveket, hogy ők is azzal kezdték, abból tanultak eleinte. Olyanok is, akik később már (szerintem) szebben és realisztikusabban tudtak rajzolni, mint maga Lee. Én sem követem már 100%-osan az ő módszerét - ahogy írtam is már valahol, nem csak rottringot használok, hanem többféle keménységű ceruzát, az elmosást is igyekszem már csak ott és olyan mértékben használni, ahol az szükséges a megfelelő eredményhez -, de ezt az idő és a gyakorlat, na meg az egyéni ízlés hozza magával. Kiindulásként, ha valaki a realisztikus rajzolást akarja megtanulni (referenciaképről, ezt tegyük hozzá), mindenképpen az ő könyvét és módszerét javaslom. Sajnálom is, hogy még egy kiadó se fedezte fel nálunk, és nem jelent meg magyarul valamelyik könyve, pedig biztos sikeres lenne. Biztos vagyok benne hogy segíteni fog neked is.

    VálaszTörlés
  3. Hiányolom, hogy nincs megadva a rajzolás lépéseihez milyen keménységű ceruzát érdemes használni

    VálaszTörlés
  4. Még egy előző bejegyzésben, a "Mi kell a rajzoláshoz" 1. részében volt róla szó, hogy Lee Hammond csak 2B-s mechanikus ceruzát használ, a leírások pedig az ő módszerét mutatják be. Ugyanakkor az is ott van, hogy én magam ettől eltérően használok különféle keménységű ceruzákat, de ezekre, hogy pontosan melyik lépésnél mit vegyél elő, nem lehet receptet adni. Már csak azért sem, mert márkától függően is különbözőek az ugyanolyan jelölésű grafitok. Mindenkinek magának kell kiismernie a saját ceruzáit, ezt pedig a gyakorlás hozza.
    Konkrétan ehhez a gyakorlathoz, és a gömb összemosáshoz is 2B-t érdemes használni, akár mechanikus akár rendes ceruza, mert ennél keményebből nem lehet rendes sötétet kihozni, a puhábbak pedig az elmosás során - főleg nem megfelelő papíron - szemcséssé válnak.

    VálaszTörlés
  5. Teljesen igazad van egyébként..mert ezt csak 2b-vel tudtam én is kivitelezni úgy, hogy az jó is legyen. hiába használtam 7b-t vagy 9b-t ..vagy váltogattam 9-6-3b-s ceruzákat..nem lett jó. viszont 2b vel igen. fúrcsa:)

    VálaszTörlés