2010. augusztus 5., csütörtök

Fény és árnyék

A realisztikus ábrázoláshoz elengedhetetlen megérteni a fény és árnyék mibenlétét, illetve egymáshoz való viszonyát. Kétfajta fény és kétfajta árnyék létezik, valamint a kettő közötti tónus, így az árnyalásnál összesen öt elemről beszélhetünk. Ezek mindegyikének meg kell lennie a rajzon ahhoz, hogy valóban realisztikusnak tűnő művet hozzunk létre.

A fény és az árnyék egymást határozzák meg, ahogy egy hegyet is akkor látunk magasnak, ha van mellette mélység is. Ha a rajzunkon csak középtónusok vannak, laposnak és élettelennek fog hatni, bármennyire is pontos egyébként. A nézőre az erős kontrasztok, az árnyalatok széles skálája tesz mélyebb benyomást, mert ettől látjuk a formát térbelinek, egyúttal realisztikusabbnak. Az alábbi gömböt is a megfelelő fények és árnyékok teszik térbelivé a szemnek, különben csak egy szürke kört szemlélnénk. Alaposan tanulmányozd ezt a gömböt (kinagyítva) és az alatta lévő magyarázatot, mert ennek a megértése és elsajátítása kulcsfontosságú a továbbiakban.



1. Vetett árnyék: az a rész, ahol a tárgy találkozik az alatta lévő felszínnel, vagyis ezt a vizsgált tárgy veti egy másik tárgyra. Ahogy a színskálán látod, ez a legsötétebb tónus, rajzold annyira feketére, amennyire csak tudod. A felszín és a tárgy találkozásától kifelé haladva, az árnyék fokozatosan világosabb lesz.
2. Önárnyék: az árnyék másik fajtája, mely magán a tárgyon keletkezik, méghozzá a fénnyel ellentétes oldalon, de nem a tárgy legszélén; vagyis a vetett árnyék és az önárnyék (mely a sötétszürke tónusnak felel meg az ötös színskálán) nem ér össze. Méghozzá azért nem, mert a
4. Visszavert fény elválasztja őket. Ez egy kis vékonyka sáv, ha nem figyeled meg alaposan, talán fel sem tűnik, viszont ha nem lenne ott, nem érzékelnéd gömbölyűnek és térbelinek a tárgyat. Ez a kis fény a felszínről vagy egy másik tárgyról verődik vissza, a skálán a világosszürkének felel meg.
5. Csúcsfény: ezen a ponton éri közvetlenül a fény a tárgyat, tehát ez a legvilágosabb rész.
3. Középtónus: a tárgynak azon része, melyre nem hat közvetlenül se a fény, se az árnyék, voltaképpen a tárgy valódi színe.

A skálán látható öt tónusnak tehát meg kell lennie a rajzon, hogy kellően érdekes és térbelinek tűnő legyen, de természetesen ezek között - ahogy a gömbön is látszik - fokozatos az átmenet, vagyis nem csak öt, hanem sokkal több tónus alkotja majd a rajzot. A következő bejegyzésben lépésről lépésre végigvesszük a gömb rajzolását.

5 megjegyzés:

  1. szia köszi szépen ezt az oldalt nekem nagyon tetszik de hogy a kákán is találjak csomót :)  a képen a vetett árnyék is ötössel van jelölve a csúcs fény mellett, de ez annyira tényleg nem fontos köszi még egyszer az oldalt

    VálaszTörlés
  2.  Több mint két éve kint van a bejegyzés, de te vetted észre először. :)

    VálaszTörlés
  3. hát igen...ez az a dolog ami (lehet, hogy csak számomra)...nehezen "felfogható"..valahogy bár lehet több gyakorlásra szorulna a dolog :)

    VálaszTörlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  5. Köszönet az információkèrt!

    VálaszTörlés